شباهت و تفاوت بین UI و UX چیست؟

شباهت و تفاوت بین UI و UX چیست؟

  • مدیر سایت

وقتی صحبت از طراحی محصول به میان می‌آید، اغلب اصطلاحات «تجربه کاربر (UX)» و «واسط کاربری (UI)» را می‌شنویم. اگرچه هر دو اصطلاح جدید نیستند، اما برای افرادی که از نرم‌افزار طراحی اپلیکیشن و وب استفاده می‌کنند، رایج است که از این عبارات به جای یکدیگر یا گاهی اوقات اشتباه استفاده می‌کنند. در این مقاله به ارائه تعاریف UX و UI می پردازیم و تفاوت های ظریف بین آنها را بررسی می کنیم.

UI چیست؟
رابط کاربری مکانی است که در آن تعامل بین انسان و ماشین رخ می دهد. این به کاربران اجازه می دهد تا به طور مؤثر یک ماشین را برای تکمیل یک کار یا رسیدن به یک هدف خاص مانند خرید یا دانلود یک برنامه به کار گیرند. در واقع، شما در حال حاضر از UI برای خواندن این مقاله استفاده می کنید.

رابط‌های کاربر از سخت‌افزار ورودی (دستگاه‌هایی که ماشین را از انتهای انسان کنترل می‌کنند مانند صفحه کلید، ماوس یا جوی استیک) و سخت‌افزار خروجی (دستگاه‌هایی که اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند مانند مانیتور، بلندگوهای صوتی یا چاپگرها) تشکیل شده است. دستگاه های ورودی با دستگاه های خروجی کار می کنند تا کاربران بتوانند به طور کامل دستگاه را کنترل کنند.

انواع مختلفی از رابط کاربری وجود دارد. اینجا هستندسهرایج‌ترین رابط‌های کاربری – رابط خط فرمان، رابط کاربری گرافیکی و رابط کاربری با قابلیت صوتی.

رابط خط فرمان
در دهه 70، در طلوع عصر رایانه، مردم با استفاده از رابط خط فرمان با رایانه ها تعامل داشتند. فعل و انفعالات خطی بودند - کاربر ("اپراتور") فرمانی را تایپ کرد و دستگاه با استفاده از خروجی چاپ شده یا با نمایش یک پیام بر روی مانیتور به دستور پاسخ داد. از آنجایی که کاربران برای تعامل با کامپیوترها باید زبان ماشین را بدانند، پیچیدگی چنین تعاملی بسیار زیاد بود.

UI و UX

کد رابط خط فرمان

رابط کاربر گرافیکی
رابط کاربری گرافیکی (GUI) شکلی از رابط کاربری است که به کاربران اجازه می دهد تا از طریق عناصر بصری با محصولات دیجیتال تعامل داشته باشند. هنگامی که کاربران با رابط کاربری گرافیکی تعامل دارند، از یک سری صفحات یا صفحه نمایش عبور می کنند. آن صفحات/صفحه‌ها حاوی عناصر ثابت (مانند بخش‌های متن) و عناصر فعال (مانند دکمه‌ها و سایر کنترل‌های تعاملی) هستند.

اولین رابط کاربری گرافیکی توسط Xerox PARC در دهه 80 ساخته شد و بر اساس استعاره از میز اداری بود. در سال 1984 اپل مکینتاش را منتشر کرد - اولین کامپیوتر خانگی موفق تجاری با رابط کاربری گرافیکی. این یک گام مهم در تکامل فناوری بود زیرا هر کسی می‌توانست از رایانه استفاده کند (بدون نیاز به کدنویسی خاصی).

UI و UX

کامپیوتر قدیمی اپل مکینتاش

امروزه رابط کاربری گرافیکی رایج ترین نوع رابط کاربری برای محصولات دیجیتال است. محبوبیت رابط‌های رابط کاربری گرافیکی نیز تقاضایی را برای افرادی ایجاد کرد که محصولاتی را برای آن رابط‌ها طراحی کنند - طراحان UI. امروزه، طیف مسئولیت های طراحان رابط کاربری به طور قابل توجهی رشد کرده است. دستگاه‌های تلفن همراه، هدست‌های واقعیت مجازی و HMI خودرو همگی دارای رابط کاربری گرافیکی هستند.

رابط های مبتنی بر صدا
"بهترین رابط بدون رابط است" نقل قول معروف از کتاب طلایی کریشنا " مسیر ساده به سوی فناوری درخشان " است. منحنی یادگیری مشکل بزرگی است که رابط کاربری گرافیکی در آن ایجاد می شود. هر بار که کاربران با محصول جدیدی که دارای رابط کاربری گرافیکی است تعامل برقرار می کنند، باید مدتی را صرف یادگیری نحوه استفاده از آن کنند. به طور کلی، هر چه کاربران زمان بیشتری را صرف یادگیری نحوه استفاده از یک محصول خاص کنند، منحنی یادگیری بالاتر می‌رود. برای مدت طولانی، افراد در صنعت طراحی رویای داشتن یک رابط کاربری صفر را داشتند.

نزدیک‌ترین چیزی که به UI صفر رسیده‌ایم، رابط‌های صوتی فعال است که به صدای کاربر اجازه می‌دهد با یک سیستم تعامل داشته باشد. پیشرفت های اخیر در پردازش زبان طبیعی، طراحی سیستم های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی مانند آمازون الکسا را ​​ممکن کرد.

ویژگی های ضروری رابط کاربری خوب طراحی شده
مهم نیست چه UI طراحی می کنید، همیشه باید بررسی کنید که ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • وضوح. تمام عناصر UI مانند استعاره های بصری برای کاربران کاملا واضح هستند. کاربران نباید نیازی به رمزگشایی معنای یک عنصر خاص داشته باشند.
  • آشنایی. UI شما به کاربران این امکان را می دهد که از تجربه قبلی خود در هنگام تعامل با محصول شما استفاده کنند.
  • ثبات. ثابت نگه داشتن رابط کاربری خود در سراسر محصول به کاربران امکان می دهد الگوهای استفاده را تشخیص دهند.
  • بخشش. رابط کاربری خوب اشتباهات کاربران را می بخشد.
  • بهره وری. رابط کاربری خوب به کاربران اجازه می دهد حداقل ورودی را برای دستیابی به خروجی مورد نظر ارائه دهند. همچنین میانبرهایی را برای کاربران باتجربه فراهم می کند تا تعامل را برای آنها مؤثرتر کند.

روش های طراحی رابط
تکنیک های اولیه طراحی رابط، نمونه سازی و شبیه سازی هستند. طراحان رابط کاربری یک نمونه اولیه را بر اساس نیازی که از جلسات ایده‌پردازی و مشخصات تعامل دارند ایجاد می‌کنند. شبیه‌سازی بخشی از اعتبارسنجی تصمیم‌های طراحی با آزمایش یک نمونه اولیه با افرادی است که نماینده مخاطب هدف هستند. این بخش مهمی از جلسات تست قابلیت استفاده است. هنگام انجام آزمایش قابلیت استفاده، تیم محصول به شرکت کنندگان آزمایش یک نمونه اولیه و مجموعه ای از وظایف از پیش تعریف شده می دهد و می بیند که در طول تعامل با چه مشکلاتی مواجه می شوند.

روش های طراحی رابط
تکنیک های اولیه طراحی رابط، نمونه سازی و شبیه سازی هستند. طراحان رابط کاربری یک نمونه اولیه را بر اساس نیازی که از جلسات ایده‌پردازی و مشخصات تعامل دارند ایجاد می‌کنند. شبیه‌سازی بخشی از اعتبارسنجی تصمیم‌های طراحی با آزمایش یک نمونه اولیه با افرادی است که نماینده مخاطب هدف هستند. این بخش مهمی از جلسات تست قابلیت استفاده است. هنگام انجام آزمایش قابلیت استفاده، تیم محصول به شرکت کنندگان آزمایش یک نمونه اولیه و مجموعه ای از وظایف از پیش تعریف شده می دهد و می بیند که در طول تعامل با چه مشکلاتی مواجه می شوند.

از آنجایی که طراحان UX بر تولید محصولاتی متمرکز می‌شوند که استفاده و درک آن آسان باشد، مفهوم طراحی کاربر محور مرحله مرکزی در فرآیند طراحی UX را به خود اختصاص می‌دهد.

شخصیت کاربر
طراحی UX با انجام تحقیقات کاربر شروع می شود. طراحان UX باید مخاطبان هدف خود را درک کنند و دقیقاً آنچه را که از محصولی که طراحی می کنند نیاز دارند شناسایی کنند. همانطور که طراحان UX این درک را دریافت می کنند، آنها پرسونای کاربر ایجاد می کنند. پرسوناها به کاربران کمک می کنند تا اهداف، خواسته ها و محدودیت های کاربران هدف را ببینند. این درک به آن‌ها کمک می‌کند تا راه‌حل‌های طراحی را پیشنهاد دهند که بهترین کار را برای کاربرانشان داشته باشد.

مفهوم سفر کاربر
احساساتی که کاربران در هنگام تعامل با یک محصول دارند، خواه منفی، خنثی یا مثبت، تأثیر زیادی بر احساس کاربران نسبت به محصول دارد. به همین دلیل مفهوم سفر کاربر به سنگ بنای طراحی تجربه کاربری تبدیل شد. سفر کاربر یا مسیری که کاربر هنگام تعامل با یک محصول دنبال می کند، تأثیر مستقیمی بر تجربه کاربر دارد. UX بر سفر کاربر برای حل یک مشکل خاص متمرکز است. و بهبود سفر با استفاده از یک عنصر جادویی - طراحی امکان پذیر است.

چه چیزی باعث طراحی UX خوب می شود
برای درک اینکه چه چیزی یک تجربه خوب را ایجاد می کند، آرون والتر در کتاب خود طراحی برای احساسات، یک هرم بصری از نیازهای کاربران ایجاد کرد. این هرم به مرجعی برای متخصصان UX در مورد نحوه تفکر و اعمال تصمیمات طراحی تبدیل شده است.

طراحی UX

طراحی UI و طراحی UX چگونه به هم مرتبط هستند؟
معانی UX و UI نشان می دهد که آنها رشته های طراحی مرتبط هستند، اما ماهیت آنها بسیار متفاوت است. طراحی UI بیشتر به ویژگی های بصری طراحی و همچنین احساس کلی آن مربوط می شود. اما بدون UX عالی، حتی زیباترین رابط کاربری نیز باعث تجربه کاربری بدی خواهد شد.

نقش طراح UX
اخیراً بسیاری از شرکت ها متوجه شده اند که طراحی خوب یک مزیت رقابتی است و مایلند منابع قابل توجهی را برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی سرمایه گذاری کنند. در نتیجه، نقش یک طراح UX ظاهر شد و تقاضای زیادی دارد.

به زبان ساده، طراحی UX اولین راه انسان برای طراحی محصولات است. طراحان UX مسئول تجزیه و تحلیل نیازهای مخاطب هدف و اطمینان از ایجاد محصولاتی هستند که این نیازها را برآورده می کند. طراحی UX یک زمینه چند رشته ای است که در آن طراحان UX می توانند در زمینه های مختلف توسعه محصول مانند تحقیق محصول، ایده پردازی، نمونه سازی اولیه، آزمایش شرکت کنند.

مسئولیت های طراح UX معمولاً شامل موارد زیر است:

  • درک کاربران طراحی UX معمولاً با تحقیقات گسترده ای شروع می شود که هدف آن درک مخاطب هدف، خواسته ها و نیازهای آنهاست. همدلی یک مهارت حیاتی برای طراحان UX است. این به طراحان UX کمک می‌کند تا نیازها و احساسات پنهان افرادی را که برایشان طراحی می‌کنند، درک و کشف کنند.
  • ایجاد استراتژی طراحی استراتژی طراحی شامل درک هدف یک محصول، ترسیم یک سفر منطقی است.
  • تجزیه و تحلیل طراحی تعاملات. طراحان UX نحوه استفاده افراد از محصولات - عادات تعاملی، ترجیحات شخصی و میانبرهایی را که هنگام تعامل با UI استفاده می کنند، تجزیه و تحلیل می کنند. تمام بینش ها در پیشنهاد راه حل های طراحی بهتر استفاده می شود. 
  • ایجاد وایرفریم و نمونه اولیه طراحان UX اغلب نیاز به ایجاد وایرفریم یا نمونه های اولیه با استفاده از نرم افزار UX دارند تا ایده های خود را به تیم طراحی پیشنهاد دهند.

طراحان UX دائماً درگیر اجرای یک محصول هستند. آنها با تمام اعضای تیم تعامل دارند تا اطمینان حاصل کنند که طراحی محصول در جهت درست حرکت می کند.

نقش طراح رابط کاربری
نقش طراحان رابط کاربری بیشتر به نمایش بصری اطلاعات مربوط می شود. طراحان رابط کاربری باید مهارت های طراحی گرافیک، طراحی بصری و طراحی برندینگ داشته باشند تا رابط هایی ایجاد کنند که ظاهر و احساس خوبی داشته باشند. معمولاً، طراحان رابط کاربری، جریان کاربر و فریم‌های سیمی را برای صفحات/صفحه‌های جداگانه ایجاد شده توسط طراحان UX (اسکلت طراحی) می‌گیرند و آن را به چیزی زیبایی‌شناختی تبدیل می‌کنند (پوشش دادن به اسکلت).

طراح خوب بودن به معنای چند چیز است، مانند:

  • توجه به جزئیات. طراحان خوب می دانند که "شیطان در جزئیات است" و آنها به طور مداوم حتی عناصر کوچک راه حل های خود را کامل می کنند.
  • مهارت حل مسئله خوب. مهم نیست که در طراحی چه کاری انجام می دهید، همیشه یک مشکل خاص را حل می کنید. طراحان باید آماده باشند تا زمان کافی را برای یافتن راه حل مناسب صرف کنند.
     

اما چند چیز خاص وجود دارد که برای طراح UI مرتبط است:

  • تحلیل رقابتی. قادر به تجزیه و تحلیل و انجام تجزیه و تحلیل رقابتی محصولات و تصمیمات طراحی بصری است که آنها می گیرند.
  • طراحی تعاملی. اطمینان حاصل کنید که طراحی UI در هر اندازه و وضوح صفحه نمایش عالی به نظر می رسد.
  • ارتباط. معمولاً طراح UI از نزدیک با طراحان UX و تیم مهندسی کار می کند. مهارت‌های ارتباطی مورد نیاز برای درک امکان‌سنجی فنی (آیا تیم می‌تواند طرح را اجرا کند)

اشکالات نقش ترکیبی UI/UX چیست؟
تعاریف UX و UI مشترکات زیادی دارند، به طوری که بسیاری از شرکت ها طراحی UI و UX را به عنوان یک نقش واحد تبلیغ می کنند. شرح شغل برای چنین موقعیتی معمولاً می گوید که فرد هم روی بخش مفهومی تعاملات کاربر کار می کند و هم این دانش را به طراحی واقعی UI منتقل می کند. در واقعیت، این بیشتر شبیه یک فرد مجرد است که دو کلاه به طور همزمان بر سر دارد. هر نقشی مستلزم مجموعه ای متفاوت از مهارت ها و روش هاست. و حتی زمانی که یک فرد مجرد تمام مهارت های لازم را دارد، این ترکیب رشته ها بد است زیرا باعث می شود روند طراحی تمرکز کمتری داشته باشد. هنگامی که شخصی دائماً از مرحله مفهومی به اجرا می رود، به راحتی می تواند بخش مهمی از طراحی را از دست بدهد.

نتیجه
امیدواریم که تا به حال تفاوت های ظریف بین طراحی UI و UX را درک کرده باشید. بله، آنها دست به دست هم می دهند، اما بسیار متفاوت هستند. طراحی UX بیشتر تحلیلی است. ریشه در رفتار شناختی و روانشناسی انسان دارد. نرم افزار طراحی رابط کاربری بیشتر بر روی جلوه های بصری متمرکز است یا اینکه آیا یک محصول از نظر زیبایی شناختی دلپذیر است یا خیر.

مهم است که نوع طراحی را که برای شما جالب‌تر می‌دانید، تعریف کنید و روی تکریم مهارت‌ها برای ایجاد راه‌حل‌های طراحی برجسته تمرکز کنید. اگر در زمینه طراحی تازه کار هستید، پیشنهاد می کنم خودتان را در هر دو زمینه امتحان کنید. تجربه عملی دنیای واقعی در هر دو زمینه نه تنها به شما کمک می کند تا بفهمید کدام حوزه برای شما بهتر است، بلکه شما را به یک طراح بهتر تبدیل می کند. شما می توانید این را در عمل با این  نمونه های طراحی UX مشاهده کنید.