چگونه استراتژی بازاریابی محتوای خود را بسازید و شکل دهید

چگونه استراتژی بازاریابی محتوای خود را بسازید و شکل دهید

  • مدیر سایت

بازاریابی محتوا یک تکنیک بازاریابی دیجیتالی است که بر ارائه محتوای ارزشمند در نقاط تماس مختلف مشتری تمرکز دارد. از طریق بازاریابی محتوا، می‌توانید فرصت‌های تجاری ایجاد کنید، تصویر برند بسازید و مخاطبانی را جذب کنید که آماده خرید هستند.

طبق گزارش تحقیقاتی  Statista حدود 91 درصد از بازاریابان جهانی از استراتژی های بازاریابی محتوا استفاده می کنند. اکثر آنها یک فرآیند تعریف شده دارند تا اطمینان حاصل کنند که بهترین نتایج را دریافت می کنند. این امر تأثیر فزاینده محتوا بر خریداران و مخاطبان مرتبط را ثابت می کند و از این رو، هر سازمانی باید این را ابزاری قدرتمند در نظر بگیرد.

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
برای یک فرد غیرمستقیم، بازاریابی محتوا می تواند فرآیندی ساده به نظر برسد که شامل ایجاد و توزیع محتوا است. به هر حال، این چنین نیست. بازاریابی محتوا نیازمند استراتژی، نقشه برداری مستمر و ارتقاء برای ارتباط با مخاطب هدف است. 

شما باید یک مفهوم منحصر به فرد و پیشنهاد فروش داشته باشید تا از رقبا پیشی بگیرید. در زیر مؤلفه های مهمی که به عنوان مبنایی برای یک استراتژی مؤثر عمل می کنند آورده شده است:

موقعیت یابی برند
جایگاه برند یا چشم انداز روشن از محصول یا خدمات اولین گام به سوی یک استراتژی موثر است. این به شما کمک می کند تا یک تجربه ثابت و لذت بخش برای مشتری ارائه دهید و در نتیجه یک تصویر مثبت از برند ایجاد کنید.

موارد زیر به شما تصویر واضح تری از جایگاه برند شما می دهد:

  • مخاطبان هدف، چه موجود و چه بالقوه
  • تجربه و نتیجه مورد انتظار مشتری
  • محصولات و تجربیات ارائه شده توسط رقبا
  • پیشنهاد منحصر به فرد شرکت شما
  • مشکلاتی که با پیشنهاد شما حل شد
     

ارزش افزوده
چرا مشتریان باید به محتوای شما تکیه کنند؟ چه مزایایی از طریق محتوای خود ارائه می کنید؟ برای اینکه یک برند قابل اعتماد در نظر گرفته شوید، باید ارزش افزوده را در محتوای خود تعریف کنید. خوانندگانی که محتوای شما را دنبال می کنند در نهایت می توانند به مشتریان وفادار تبدیل شوند و این کاملاً به کیفیتی که در پلتفرم های مختلف ارائه می دهید بستگی دارد.

تحقیق برای درک آنچه مشتریان شما می خواهند و ایجاد محتوای قانع کننده، اعم از اینکه چگونه فهرست ها، پست های همیشه سبز یا داستان های خبری باشد، کلیدی است. همچنین، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مداوم پیشنهادات رقبا به شما بینشی در مورد اینکه چگونه می توانید پیشنهادات خود را بهبود بخشید، می دهد.

نقشه برداری ثابت
استراتژی بازاریابی محتوا یک تعهد یکباره نیست. شما باید به بهبود و ارتقای پیشنهاد خود ادامه دهید تا از منحنی جلوتر بمانید. بدون شک برنامه جذب مشتریان و فالوورهای جدید است. اما این استراتژی باید روی رشد بلندمدت نیز تمرکز کند، به این معنی که باید افق‌های جدیدی را کشف کنید و روی ابزارهایی سرمایه‌گذاری کنید که به سمت آن هدف حرکت می‌کنند.

برنامه ریزی استراتژیک
با یک برنامه ریزی موثر می توان به هر هدفی دست یافت. در مورد رسانه ای که برای ارتباط با مخاطبان و سنجش میزان دسترسی استفاده می کنید، تصمیم بگیرید. بازاریابی محتوا یک چرخه است و سهل انگاری در هر مرحله منجر به شکست کل سیستم می شود.

7 گام برای یک استراتژی محتوای موثر
هنگام طراحی محتوا برای اهداف بازاریابی، باید دید بلندمدتی داشته باشید. شما باید محتوا را در پلتفرم های مختلف گسترش دهید تا دسترسی و خوانندگان خود را به حداکثر برسانید.

در اینجا هفت مرحله برای توسعه یک برنامه محتوا آورده شده است:

1. محتوای موجود خود را مرور کنید
اگر قبلاً محتوایی دارید که از طریق پلتفرم‌های مختلف کانال‌گذاری می‌شود، باید آن را بررسی کنید. با وجود منابع بسیار زیاد آنلاین، محتوای شما باید حداقل به دانش خواننده بیافزاید تا مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر محتوای موجود شما به ارزش برند شما کمکی نکرده است، باید تجزیه و تحلیل و ارتقا دهید تا نتایج بهتری بگیرید. به یاد داشته باشید که در بازاریابی دیجیتال، بهبود مستمر کلید موفقیت است.

2. شکل دادن به محتوا برای دستیابی به اهداف بازاریابی
هنگامی که متوجه شدید که چرا به یک استراتژی بازاریابی محتوا نیاز دارید ، باید روی اهداف واقع بینانه تمرکز کنید. در مورد اینکه آیا قصد دارید تصویر برند، رشد کسب و کار یا هر دو را به طور همزمان ایجاد کنید، شفافیت داشته باشید. در حالی که اهداف کوتاه مدت مشخص تر و قابل ارزیابی هستند، اهداف بلند مدت به چشم انداز کسب و کار کمک می کنند.

اهداف شما می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • اهداف محدودی را می توان در مدت زمان کم و دامنه محدودی به دست آورد.
  • اهداف قابل توجه در سطوح خرد کار می کنند و به برجسته کردن کمپین های کوچک کمک می کنند.
  • اهداف قابل تعریف مجدد با توجه به نیازها و موقعیت های بازاریابی در فواصل زمانی کوتاه دوباره کار می شوند.
  • اهداف مشترک نیروی کار شما را تسهیل می کند و کار تیمی را ارتقا می دهد.
  • اهداف عاطفی بر افزایش اعتماد به نفس تیم شما تمرکز دارند.

اگر اهداف خود را بر اساس دسته بندی های ذکر شده دنبال کرده و دسته بندی کنید، به هر نقطه عطفی خواهید رسید و به سمت هدف تصویر بزرگ یعنی رشد کسب و کار تلاش خواهید کرد.

3. مخاطب خود را تعریف کنید
هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی محتوایی خود، همیشه تفاوت بین خریداران و مخاطبان را شفاف سازید. افرادی که محتوای منتشر شده توسط شما را می خوانند، مخاطبان شما خواهند بود، اما ممکن است در نهایت محصول شما را بلافاصله خریداری نکنند.

اگر تأثیر مثبتی بر روی مخاطب داشته باشید، ممکن است در آینده برای خرید محصول یا خدمات شما بازگردند. بنابراین، شما باید محتوای خود را برای هر کاربر جذاب و ارزشمند نگه دارید.  

پیوند عملی و تعاملی بین برند شما و مخاطبان، خریداران بالقوه را به همراه خواهد داشت. بنابراین، شما باید محتوای خود را با در نظر گرفتن این موضوع طراحی کنید.

بخش هدف شما شامل چهار نوع است:

  • مخاطب: افرادی که به محتوا یا موضوع شما علاقه مند هستند.
  • دنبال کنندگان: افرادی که محتوای شما را ارزشمند می دانند و برند شما را دوست دارند.
  • خریداران: این افراد پیشنهاد شما (محصول یا خدمات) را می خرند.
  • طرفداران: آنها برند شما را به دیگران توصیه می کنند.
     

4. یک طرح تحریریه بسازید
اگر آخرین روندهای بازاریابی محتوا را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که داشتن یک برنامه تحریریه سازمان یافته لازمه موفقیت است. برنامه ریزی به شما کمک می کند بودجه خود را عاقلانه بر روی منابع و ابزار مناسب خرج کنید. شما باید یک لیست اولویت داشته باشید تا روی کارهای مهم تمرکز کنید و بهترین نتایج را بگیرید. 

در واقع باید بدانید که کدام محتوا توجه مخاطبان شما را به خود جلب می کند و آنها را درگیر می کند. از تیم تحقیقاتی خود در مورد موضوعات مرتبط و سوالات متداول مرتبط (سؤالات متداول) بپرسید.

هنگامی که محتوا و جریان را دارید، باید تقویم را طوری برنامه ریزی کنید که به درستی و در زمان مناسب با مردم ارتباط برقرار کنید.

5. محتوای مفید ایجاد کنید
محتوای شما یک ابزار بازاریابی برای شما است، اما ممکن است اطلاعات مهمی برای مخاطبان شما باشد. محتوای شما باید برای همه در بازار هدف شما طراحی شود، از کسانی که دانش و آگاهی اولیه دارند تا کسانی که به دنبال ارتقاء سطح آشنایی خود با موضوع هستند. محتوا را برای همه خوانندگان هدف خود خوانا، جذاب، ارزشمند و آموزنده کنید.

6. کانال های توزیع محتوا را انتخاب کنید
بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوا، انتخاب کانال های توزیع شماست. می‌توانید از میان رسانه‌های پولی، کانال‌های متعلق به و رسانه‌های کسب‌شده انتخاب کنید. از کانال های متعدد استفاده کنید و مطمئن شوید که برای ایجاد تاثیر بیشتر در تراز هستند. 

می‌توانید از قالب‌های تبلیغاتی مختلفی مانند محتوای حمایت‌شده، ویروسی، رهبری، محتوای تأثیرگذار محور تولید سرنخ و غیره استفاده کنید.

7. محتوا را تجزیه و تحلیل کنید و عملکرد را بررسی کنید
تجزیه و تحلیل محتوای منظم ضروری است. این به شما کمک می کند تا بدانید چه چیزی برای مخاطب هدف شما جذاب است و چه محتوایی برای تأثیر بهتر باید ارتقا یابد.

در اینجا چیزی است که باید در طول ارزیابی خود انجام دهید:

  • رفتار بازدیدکنندگان مانند صفحات در هر جلسه، بازدیدکنندگان انحصاری و غیره را مطالعه کنید.
  • ابزارهای تعامل مانند منشن ها، اشتراک گذاری ها، لایک ها، بررسی ها و غیره را بررسی کنید.
  • بک لینک ها، ترافیک ارگانیک و غیره را پیگیری کنید.
  • تجزیه و تحلیل نرخ تبدیل از طریق بازاریابی محتوا
     

حرکت رو به جلو
همانطور که قبلا ذکر شد، بازاریابی محتوا یک چرخه مداوم است. هنگامی که عملکرد محتوای خود را تجزیه و تحلیل کردید، در نهایت باید به مرحله اول برگردید: بررسی محتوا. به یاد داشته باشید که فضای دیجیتال به طور مداوم در حال تکامل است. بنابراین باید به روندهای مرتبط توجه کنید و استراتژی خود را به طور فعال اصلاح کنید تا از رقبا جلوتر بمانید.