زیر دامنه ها در مقابل زیر پوشه ها در سئو
زیر دامنه ها در مقابل زیر پوشه ها: کدام یک برای سئو بهتر است و چرا؟
استفاده از یک زیر دامنه یا یک زیر پوشه دارای SEO، شامل تجربه کاربری و سایر مفاهیم است. در مورد مزایا، معایب و موارد استفاده هر کدام در این مقاله بیاموزید.
گوگل ساب دامنه ها را کم و بیش مانند زیر شاخه ها (که به آنها زیرپوشه نیز گفته می شود) رتبه بندی می کند.
اما یک تفاوت اساسی وجود دارد، در این که ساب دامنه ها سایت های مستقل و متمایز از دامنه اصلی در نظر گرفته می شوند.
مهم است که قبل از انتخاب و قرار دادن محتوا در یک زیر دامنه یا یک زیردایرکتوری، تأثیر عملی را بر سئوی خود در نظر بگیرید.
تفاوت بین یک زیر دامنه و زیر شاخه
دایرکتوری فرعی چیست؟
یک وبسایت معمولاً از بخشهای دستهبندی مختلف و صفحات وب تشکیل میشود.
در زمان های قدیم کدنویسی HTML، یک طراح وب پوشه ها را ایجاد می کرد و صفحات وب را در آن پوشه ها قرار می داد.
به همین دلیل است که آنها را "subfolder " یا "subdirectories" می نامند.
این بسیار شبیه نحوه عملکرد ذخیره سازی فایل در رایانه رومیزی است، جایی که پوشه ها را ایجاد می کنید و تصاویر یا فایل های صفحه گسترده را در پوشه ها قرار می دهید.
درست مانند پوشه های دسکتاپ شما، پوشه های آنلاین نامی مانند /green-widgets/ دارند. این جایی است که تمام صفحات HTML ویجت سبز می روند.
هنگامی که به آن صفحات پیمایش می کنید، به معنای واقعی کلمه به یک پوشه و یک فایل HTML واقعی می روید:
https://www.example.com/widgets/green-widgets/big-green-widget.html
به آن پوشه ها، /widgets/ و /green-widgets/ زیر شاخه ها یا زیر پوشه ها گفته می شود.
در وردپرس معمولی و سایر وب سایت های مبتنی بر PHP، این زیر شاخه ها مجازی هستند.
آنها روی سرور وجود ندارند که بتوانید با یک برنامه FTP به آنها بروید و پوشه های واقعی را ببینید.
اگرچه مجازی هستند، اما هنوز بخشی از ساختار فایل وب سایت هستند و هنوز زیر شاخه نامیده می شوند.
یک زیر شاخه بخشی از ساختار وب سایت است که با نام دامنه مرتبط است .
ساب دامین چیست؟
یک زیر دامنه با یک زیر شاخه بسیار متفاوت است. آن را مانند یک وب سایت کاملا متفاوت در نظر بگیرید.
زیر دامنه با دامنه مرتبط است، اما وب سایتی که با نام دامنه مرتبط است، مرتبط نیست.
یک زیر دامنه به طور کلی به عنوان یک سایت مستقل در نظر گرفته می شود که از دامنه اصلی منشعب شده است.
این یک نمونه از یک زیر دامنه است:
support.example.com
این نمونه ای از یک زیر دامنه است که شامل یک زیر شاخه است:
support.example.com/faq
گوگل ساب دامنه ها را به عنوان سایت های مستقل مجزا در نظر می گیرد
گوگل همیشه ساب دامنه ها را به عنوان سایت های متفاوت و جدا از دامنه اصلی در نظر گرفته است.
این موضوع در کنسول جستجوی گوگل مشهود است، جایی که زیر دامنه ها باید جدا از محتوای موجود در وب سایت دامنه اصلی تأیید شوند.
جان مولر از گوگل در یک ویدیوی وب مستر توضیح داد :
«شما باید زیر دامنهها را بهطور جداگانه در «کنسول جستجو» تأیید کنید، هر گونه تغییری در تنظیمات ایجاد کنید و عملکرد کلی هر زیر دامنه را دنبال کنید.
ما باید یاد بگیریم که چگونه آنها را جداگانه بخزیم، اما در بیشتر موارد این فقط یک امر رسمی برای چند روز اول است."
زمان استفاده از ساب دامنه
در مورد اینکه چرا یک ناشر میزبانی محتوا را در یک زیر دامنه انتخاب می کند، پیامدهای فنی، نام تجاری و SEO وجود دارد.
دلایل فنی برای استفاده از یک زیر دامنه
یک توسعهدهنده وب ممکن است میزبانی نسخه مرحلهای از یک وبسایت را روی یک زیر دامنه محافظتشده با رمز عبور انتخاب کند (سایت مرحلهای کپی از سایتی است که توسط توسعهدهنده به منظور آزمایش یک الگوی طراحی وب جدید ایجاد شده است).
راه اندازی یک پایگاه داده جدید و نصب یک نسخه جدید از یک سایت در آن ساب دامنه که دقیقاً همان سایت تولیدی است (نسخه سایتی که بازدیدکنندگان از آن بازدید می کنند) آسان است.
تا زمانی که زیر دامنه از هیچ نقطه ای از وب پیوند داده نشده باشد، خزنده های موتورهای جستجو معمولاً آن زیر دامنه را پیدا نمی کنند. اگر این کار را انجام دهند، نمیتوانند سایت مرحلهبندی را بخزند زیرا با رمز عبور محافظت میشود.
در سطح فنی، سایت مرحلهای که روی یک زیر دامنه میزبانی میشود، میتواند دایرکتوری، URL و ساختار پیوند دائمی مشابه سایت اصلی که در وب است، داشته باشد.
میزبانی یک سایت استیجینگ در یک زیرشاخه پیچیده تر است و خطاها در ساختار پیوند می توانند وارد شوند.
به دلایل فنی، توسعه دهندگان ممکن است ایجاد یک پایگاه داده جدید برای یک زیر دامنه را آسان تر کنند و با آن بخش مانند یک وب سایت مستقل رفتار کنند و همه فایل های پایگاه داده و CMS را کاملاً از بقیه سایت اصلی جدا نگه دارند.
تقسیم یک سایت در یک زیر دامنه به توسعه دهنده این امکان را می دهد که به راحتی از قالب ها و فناوری های طرح بندی مختلف 100٪ بدون تأثیر بر سایت اصلی استفاده کند.
دلایل برندسازی برای استفاده از زیر دامنه
برندسازی دلیل دیگری برای استفاده از ساب دامنه است.
برای مثال، ناشران اغلب انتخاب میکنند که بخشهای پشتیبانی خود را روی یک زیر دامنه میزبانی کنند.
در آنجا، کاربر میتواند اسناد قابل دانلود، پرسشهای متداول، و انجمنهای پرسش و پاسخ را در زیر دامنهای مانند support.example.com بیابد .
اسکرین شات از یک زیر دامنه استفاده شده برای برندسازی بخش پشتیبانی
برای اهداف برندسازی، برخی از کسب و کارها ممکن است تصمیم بگیرند که یک زیر دامنه جداگانه ایجاد کنند تا بخشی از سایت خود مانند صفحات پشتیبانی را تقسیم بندی و برندسازی کنند و آنها را از بقیه سایت اصلی دور نگه دارند.
دلایل SEO برای استفاده از زیر دامنه ها
همچنین ممکن است دلایل SEO برای میزبانی در یک زیر دامنه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، اگر یک ناشر موضوع محتوایی دارد که کاملاً با آن سایت اصلی متفاوت است.
ناشر می تواند میزبانی آن بخش را در یک زیر دامنه انتخاب کند تا آن محتوا را در وب سایت خود جدا کند اما همچنان در برند سایت اصلی باشد.
به عنوان مثال، برخی از سایت های خبری محتوای دستور پخت خود را در یک زیر دامنه میزبانی می کنند.
نمیدانم این کار به دلایل سئو انجام میشود یا خیر، اما مثالی از نحوه جدا کردن یک بخش از سایت است که موضوعی کاملاً متفاوت از بقیه سایت دارد، جایی که یک بخش ثابت و نسبتاً همیشه سبز است و بقیه قسمتها سایت در حال تغییر دائمی است.
اسکرین شات از محتوای دستور العمل میزبانی سایت خبری در یک زیر دامنه
با جدا کردن بخش دستور غذا از بقیه سایت، یک ناشر می تواند کنترل کند که کل آن بخش در مورد چه چیزی است (دستورهای پخت و پز) و اجازه ندهد بقیه سایت بر آن بخش تأثیر بگذارد یا بر آن غلبه کند.
اینکه آیا گوگل میتواند یک بخش زیردامنه را در صورت ایزوله بودن رتبهبندی بهتری انجام دهد، یک موضوع نظر است.
اما این کاری است که به دلایل سئو انجام می شود، تا به یک زیر دامنه اجازه دهد به تنهایی و بدون تأثیر از سایت اصلی رتبه بندی کند و بالعکس.
در زیر صفحه نمایش SERP برای بخش زیر دامنه دستور العمل نیویورک تایمز آمده است.
هنگامی که "دستور پخت NYTimes" را جستجو می کنید، گوگل آن را در SERP ها مانند یک وب سایت مستقل نمایش می دهد، که با یک لیست شش بسته از زیربخش ها کامل می شود.
طرح بندی زیر شاخه ها مفید هستند
سایتی که جامع باشد را می توان معتبرتر از سایتی دانست که فقط بر قسمتی از یک موضوع تمرکز دارد.
این بدان معنا نیست که سایت گرانول اعتبار یا مفید کمتری دارد.
اما سایتی که بتواند وسعت و عمق کامل موضوع را در بر بگیرد، می تواند لینک های بیشتری را جذب کند و به عنوان معتبر شناخته شود.
به همین دلیل، یک سایت ممکن است استفاده از پوشه های فرعی را به روش زیر دامنه انتخاب کند.
یکی دیگر از دلایل استفاده از طرحبندی زیردایرکتوری این است که بین بخشهای مختلف همپوشانی وجود دارد.
شخصی که به صورت آنلاین برای غلات خرید می کند ممکن است بخواهد یک جفت شلوار باشگاهی برای استفاده در هنگام کار در خانه انتخاب کند.
سایتی که هر دو مورد را حمل می کند مفیدتر از سایتی است که فقط بر یکی یا دیگری تمرکز دارد.
زیر شاخه یا ساب دامین؟ بهترین کار را انتخاب کنید
مهمترین نکته در مورد استفاده از ساب دامنه این است که آیا برای کاربران کار می کند یا خیر.
با این وجود، سئو، برندسازی و مزایای فنی هر کدام باید در نظر گرفته شوند.
به طور کلی، اگر برای کاربران منطقی باشد که بخشی به بقیه سایت تعلق دارد، استفاده از ساختار زیردایرکتوری بهترین راه برای ساختار یک وب سایت است.
اما اگر این بخش به عنوان یک سایت مستقل بهتر است زیرا با بقیه سایت بسیار متفاوت است و می خواهید آن بخش را با نام تجاری یا نام سایت اصلی مرتبط کند، ممکن است یک زیر دامنه برای شما رویکرد بهتری باشد. .
گاهی اوقات، پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام راه بهتر است وجود ندارد. اما با در نظر گرفتن همه این عوامل، انتخاب آسان تر می شود.