چگونه سئو کار و بهینه سازها را با برنامه نویسان آشتی دهیم

چگونه سئو کار و بهینه سازها را با برنامه نویسان آشتی دهیم

  • مدیر سایت

چگونه سئو بهینه سازها را با برنامه نویسان آشتی دهیم: آنچه مهم است در مورد تعامل آنها بدانید

هیچ کس نمی تواند اهمیت بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو را انکار کند . این بخشی از بازاریابی دیجیتال است که می تواند یک کسب و کار را ایجاد کند یا شکست دهد. با این حال، بسیاری از مردم متوجه نیستند که بهینه سازی یک وب سایت صرفاً کار متخصص سئو نیست. توسعه دهندگان نیز باید درگیر باشند. 

اهمیت سئوی فنی اغلب دست کم گرفته می شود. متأسفانه، بسیاری از توسعه دهندگان وب نمی دانند چگونه یک وب سایت را برای موتورهای جستجو بهینه کنند. اما یک خبر خوب وجود دارد: گاهی اوقات متخصصان سئو با توسعه دهندگان کار می کنند، بنابراین این دو رشته دست به دست هم داده و مکمل یکدیگر هستند!

وقتی صحبت از سئو فنی برای توسعه دهندگان وب می شود، قوانینی وجود دارد که هر توسعه دهنده ای باید بداند. به عنوان مثال، آنها باید بدانند که چگونه انواع مختلف URL ها را تغییر مسیر دهند تا خزنده ها بتوانند صفحات را به درستی ایندکس کنند. آنها همچنین باید بدانند که چگونه یک نقشه سایت XML ایجاد کنند، که لیستی از URL ها است که به خزنده ها کمک می کند ساختار سایت را درک کنند. و در نهایت، آنها باید با پروتکل robots.txt آشنا باشند، که باعث می شود فعالیت خزنده ناخواسته در صفحات وب سایت شما مسدود شود.

سئو فنی در مورد درک چگونگی ایندکس کردن وب سایت ها توسط خزنده های موتورهای جستجو و اطمینان از بهینه سازی صفحات شما برای آنهاست. این بسیار بیشتر از معماری سایت و توانایی ساخت یک سایت با ساختار مناسب است. همه چیز باید طبق نیازهای موتورهای جستجو و با هدف نهایی بهبود رتبه بندی ارگانیک انجام شود.

متخصصان سئو و توسعه دهندگان وب چگونه با هم همکاری می کنند؟

به طور کلی، توسعه دهندگان وب و سئوکاران باید برای جلب رضایت مشتریان با یکدیگر همکاری کنند. اغلب اوقات، توسعه دهندگان وب سایت ها را طراحی و می سازند بدون اینکه فکر کنند موتورهای جستجو چگونه آنها را رتبه بندی می کنند، و سئوکارها پس از آن وارد عمل می شوند و سعی می کنند آنچه را که باید در اولین بار درست انجام می شد، اصلاح کنند. با همکاری هر دو گروه از همان ابتدا، مشتریان از محصول نهایی و از نتایج رتبه بندی موتور جستجوی وب سایت خود راضی تر خواهند بود.

اگر از ابتدا با هم کار نکنند، هیچ یک از گروه ها نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند. توسعه دهندگان وب باید بدانند که موتورهای جستجو چگونه وب سایت ها را رتبه بندی می کنند و سئوکاران باید بدانند که وب سایت ها چگونه کدگذاری و طراحی می شوند. آنها با همکاری یکدیگر می توانند وب سایتی ایجاد کنند که هم چشم نواز باشد و هم برای موتورهای جستجو خوب باشد.

سازگاری مبتنی بر نتیجه
برای اینکه یک وب سایت واقعاً موفق باشد، هم سئوکاران و هم توسعه دهندگان باید با یکدیگر همکاری کنند تا یک وب سایت جذاب و کاربردی ایجاد کنند. با همکاری، آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که وب سایت تمام الزامات را برآورده می کند و تجربه کاربری عالی را ارائه می دهد. همکاری آنها منجر به یک وب سایت گرافیکی خوب با تمام عملکردهای مورد نیاز بدون هیچ مشکلی در سئو می شود.

توسعه دهندگان روی ایجاد یک وب سایت با عملکرد خوب کار می کنند، در حالی که SEO کارها به بهبود دید آن کمک می کنند. با ترکیب این دو تخصص، کسب و کارها می توانند وب سایتی ایجاد کنند که عالی به نظر می رسد و عملکرد بی عیب و نقصی دارد.

وب‌سایتی که کاملاً کار می‌کند و حرفه‌ای به نظر می‌رسد، می‌تواند نرخ تبدیل بالایی داشته باشد و منجر به فروش بیشتر برای شرکت شود. علاوه بر این، وب‌سایتی که هم سئو و هم کاربرپسند است، معمولاً در نتایج جستجو بالاتر از یک وب‌سایت بدون این مزیت است. .

در همین صفحه باشید
بهترین راه برای همکاری هر دو گروه این است که در یک صفحه باشند. توسعه دهندگان باید بدانند که سئو چگونه برای ایجاد صفحاتی که برای موتورهای جستجو بهینه شده اند کار می کند و سئوکاران باید نحوه عملکرد کد را بدانند تا بتوانند بهتر با توسعه دهندگان ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال، توسعه دهندگان باید بدانند که موتورهای جستجو به دنبال صفحاتی با کدگذاری مناسب با محتوای مرتبط، منحصر به فرد و مطابق با هدف کاربران هستند. سئوکاران باید بدانند که چگونه وب سایت ها برای کارآمدتر با توسعه دهندگان وب ساخته شده اند.

با درک قوانین اساسی بهینه سازی سایت، به عنوان مثال، عملکرد کلمات کلیدی و استفاده از آنها در عناوین و توضیحات متا، می توان کار یک توسعه دهنده را آسان تر کرد.

سئو و بهینه سازی

به طور مشابه، کار یک SEO می تواند با دانستن اینکه کد چگونه کار می کند و چه چیزی ممکن است باعث خطا شود، آسان تر شود. با درک شغل یکدیگر، این دو گروه می توانند به طور مؤثرتری با یکدیگر همکاری کنند تا یک وب سایت کاربردی ایجاد کنند که همچنین موتورهای جستجو را دوست دارد.

برخورد با خطاها 
کار توسعه دهندگان وب فقط کدنویسی نیست. همچنین برای اطمینان از عملکرد کامل وب سایت و عدم وجود خطا است. همانطور که موتورهای جستجو در صفحات می خزند، ممکن است متوجه خطاهایی مانند لینک های شکسته، سرعت بارگذاری کم، خطاهای 4xx و غیره شوند که منجر به رتبه پایین صفحه می شود. اگر در وب سایت شما خطاهایی وجود داشته باشد، ممکن است گوگل حتی آن را به درستی ایندکس نکند. 

هم سئوکارها و هم توسعه دهندگان با هم کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که وب سایت ها روان و کارآمد هستند. آنها اغلب برای عیب یابی خطاهایی که ممکن است در وب سایت ها رخ دهد با هم کار می کنند. 

هر دو گروه می توانند مشکلات را سریعتر شناسایی کرده و با همکاری یکدیگر آنها را برطرف کنند. در حالی که سئوکاران در شناسایی خطاهای سایت که می تواند بر رتبه بندی تأثیر بگذارد متخصص هستند، توسعه دهندگان می توانند وارد شوند و این خطاها را تصحیح کنند، بنابراین دیگر در سایت نیستند. بدون چنین همکاری، این مشکلات احتمالاً برای مدت طولانی تری وجود خواهند داشت و می توانند بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارند.

سرعت و امنیت وب سایت
هم سئوکاران و هم توسعه دهندگان همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود سرعت و امنیت وب سایت هستند. سرعت وب سایت یکی از عوامل اصلی رتبه بندی است . اگر وب سایت خیلی کند بارگذاری شود، ممکن است گوگل حتی آن را در SERP ها نشان ندهد. این بدان معناست که کاربران هرگز سایت را نخواهند دید و در نتیجه شانسی برای رتبه بندی آن وجود ندارد.

توسعه دهندگان همیشه روی راه هایی برای بهبود سرعت وب سایت کار می کنند. به عنوان مثال، آنها اطمینان حاصل می کنند که کد ساده شده است و وب سایت ها را سریعتر از دروازه خارج می کند. توسعه دهندگان همچنین با SEO کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که URL ها کوتاه و دوستانه هستند، متن مربوطه در عناوین و توضیحات متا گنجانده شده است، و تصاویر فشرده می شوند.

سئوکاران برای شناسایی مشکلاتی که ممکن است در سایت ایجاد شود و بر سرعت تأثیر بگذارد، از نزدیک با توسعه دهندگان همکاری می کنند. آنها همچنین راه هایی را برای بهبود سرعت، از جمله داشتن چندین صفحه کوچکتر به جای یک صفحه بزرگ با حجم زیادی از محتوا، در میان می گذارند. 

رایج ترین سناریو برای تقسیم یک صفحه زمانی است که اندازه کل همه دارایی ها در صفحه اولیه از محدودیت های شبکه مرورگر فراتر رود. یکی دیگر از دلایل تقسیم صفحات، سرعت بخشیدن به زمان رندر است. شکستن منابع صفحه به قطعات کوچکتر می تواند زمان مورد نیاز برای ارائه یک وب سایت را کاهش دهد.

امنیت سایت هم برای سئوکاران و هم برای توسعه دهندگان حیاتی است. آنها با هم کار می کنند تا سایت را از بدافزارها، ویروس ها و سایر تهدیدهایی که می توانند بر تجربه کاربر و رتبه صفحه پایین تر تأثیر بگذارند، عاری نگه دارند. اگر کاربران نتوانند تراکنش‌های وب‌سایت شما را به دلیل ناامن بودن انجام دهند، آن را ترک خواهند کرد.

چگونه با توسعه دهندگان تعامل موثر برقرار کنیم؟
توسعه دهندگان به عنوان مغز متفکر پشت صحنه هر وب سایت یا برنامه ای شناخته می شوند. از آنجایی که آنها مسئول کدنویسی و ایجاد همه عملکردها هستند، داشتن ارتباط خوب با آنها برای به دست آوردن آنچه نیاز دارید مهم است. اما ایجاد تعامل موثر با توسعه دهندگان می تواند برای سئوکاران دشوار باشد، اگر آنها ندانند از کجا شروع کنند.

پروژه های عمرانی را بشناسید
تیم توسعه می تواند به طور قابل توجهی از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. برخی ممکن است تنها یک توسعه‌دهنده بک‌اند داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ده‌ها توسعه‌دهنده فرانت‌اند را استخدام کنند. سعی کنید قبل از اینکه در مورد فرآیند توسعه چیزی بپرسید، تیم توسعه دهنده و حوزه مسئولیت خود را بشناسید. هنگامی که آنها متوجه شوند که شما واقعاً علاقه مند به دانستن بیشتر در مورد شغل آنها هستید، به احتمال زیاد به شما کمک خواهند کرد.

اگر چیزی در مورد فرآیند توسعه یا ابزارها نمی دانید، بهتر است با چند صحبت کوچک و سوالات ساده شروع کنید. توسعه‌دهندگان معمولاً از به اشتراک گذاشتن آنچه می‌دانند خوشحال هستند، اما تا زمانی که کارها را بهتر درک نکنید، از پرسیدن چیزهای خیلی خاص خودداری کنید.

توسعه وب سایت بیشتر شبیه یک پروژه است تا یک خط تولید. به این چرخه چابک می گویند. از توسعه دهندگان خود بپرسید که تیم چگونه پروژه ها و نقاط عطف اصلی آنها را در طول فرآیند توسعه مدیریت می کند.

علاوه بر این، مفاهیم زیادی در توسعه وب سایت وجود دارد که سئوکاران ممکن است آن ها را درک نکنند، بنابراین مهم است که در صورت لزوم توضیح دهید، به عنوان مثال:

  • Scrum : قرار دادن لیستی از ویژگی های مورد نظر و وظایف توسعه

سئو و بهینه سازی

  • Sprint : یک دوره زمانی از پیش تعریف شده که در آن توسعه دهندگان بر تکمیل وظایف خاص تمرکز می کنند
  • تست پذیرش Acceptance Testing : بررسی اینکه آیا برنامه دارای مشخصات و الزامات خاصی است یا خیر
  • Epics / User Stories: لیستی از ویژگی هایی که توسعه باید ابتدا قبل از رفتن به سایر موارد روی آنها کار کند.
  • Kanban : سیستمی که تمام وظایف توسعه را نشان می دهد و به اعضای تیم اجازه می دهد تا آنها را مدیریت کنند

سئو و بهینه سازی

علاوه بر این، سئوکاران باید زمان و تلاش خود را به یادگیری در مورد توسعه وب سایت اختصاص دهند تا تعامل موثری با توسعه دهندگان برقرار کنند. بدون درک اولیه از HTML، CSS و JS، تیم SEO در برقراری ارتباط با توسعه دهندگان مشکل خواهد داشت. و بدون دانستن اینکه ابزارهای مختلف چگونه کار می کنند یا عبارات خاصی به چه معنا هستند، سئوکاران نمی توانند پاسخ های دقیقی از توسعه دهندگان دریافت کنند.

  • HTML : زبان برنامه نویسی که صفحات وب را ایجاد می کند (front end)
  • CSS : زبان برنامه‌نویسی که سبک‌های وب را ایجاد می‌کند (front end)
  • جاوا اسکریپت : برای ایجاد برنامه های کاربردی تعاملی برای هر دو قسمت جلو و عقب استفاده می شود. نیاز به دانش CSS دارد
  • SQL : فرمت برای دسترسی به داده ها در پایگاه داده (back end)
  • PHP : یک زبان برنامه نویسی سمت سرور که برای ایجاد صفحات وب پویا استفاده می شود.

هنگامی که با روش کار توسعه دهندگان آشنا شدید، می توانید یک رابطه کاری قابل اعتماد و کارآمد ایجاد کنید که به نفع همه باشد.

سئو را برای توسعه دهندگان وب ادغام کنید
برخی از افراد جامعه توسعه بر این باورند که بهینه سازی موتورهای جستجو زمینه ای است که فقط به بازاریابان و صاحبان وب سایت مربوط می شود. با این حال، توسعه دهندگان باید بدانند که SEO چگونه کار می کند.

در یک موقعیت ایده آل، سئوکاران باید تیم های توسعه را در مورد اینکه چگونه توسعه وب و سئو بر اولویت های اصلی تأثیر می گذارد، از طریق آموزش های اولیه SEO آموزش دهند. آنها می توانند اهداف روشنی را تعیین کنند و برنامه ای را توسعه دهند که هم به اهداف سئو و هم در خدمت اهداف تجاری باشد. 

علاوه بر این، با دانش اولیه سئو، توسعه‌دهندگان می‌توانند در حل مسائل فنی سئو که بر بهینه‌سازی موتورهای جستجو تأثیر منفی می‌گذارند، شرکت کنند. انجام ممیزی فنی سئو با استفاده از نرم افزار ممیزی سایت توسط SE Ranking تصویری کامل از تمامی مسائل فنی که باید حل شوند را در اختیار شما قرار می دهد. پس از اتمام ممیزی وب سایت، توسعه دهندگان و سئوکاران می توانند تمام مشکلات موجود را تجزیه و تحلیل کرده و بلافاصله آنها را برطرف کنند.

سئو و بهینه سازی

توسعه دهندگانی که نحوه عملکرد SEO را می دانند می توانند به ایجاد معماری سایت کمک کنند و ویژگی هایی مانند خزیدن AJAX را پیشنهاد کنند: خزنده ها محتوای ارائه شده با JavaScript AMP را نمی بینند. از سوی دیگر، این راه حلی برای مسائل خزیدن ارائه می دهد.

با این وجود، سئوکاران باید مشخصات توسعه دهنده را نیز در مرحله برنامه ریزی در نظر بگیرند. ممکن است تیم همیشه نتواند موارد را سئو دوستانه کند. اگر وب سایت دارای محدودیت های فنی خاصی است، سئوکاران باید به جای اینکه از توسعه دهندگان بخواهند چیزهایی را که خارج از کنترل آنها هستند تغییر دهند، باید در اطراف آنها کار کنند.

کار دیگری که سئوکاران باید انجام دهند این است که مشخص کنند آیا پشته فناوری انتخاب شده (PHP، Python و غیره) برای SEO مناسب است یا خیر. این امر باعث صرفه جویی در زمان توسعه دهندگان می شود و از تغییر فناوری جلوگیری می کند.

در نهایت، سئوکاران باید معیارهای ترافیک و عملکرد را در طول فرآیند توسعه نظارت کنند. این به آنها امکان می دهد در صورت لزوم اصلاحات اواسط دوره را انجام دهند.

پروژه های ویژگی ها و اشکالات جداگانه
دو نوع پروژه در یک چرخه DevOps معمولی وجود دارد: ویژگی ها و اشکالات. اشکالات مشکلاتی هستند که از عملکرد صحیح وب سایت جلوگیری می کنند یا تأثیر منفی دیگری بر تجربه کاربر دارند. برای جلوگیری از تأثیرات منفی بر اهداف کسب و کار، آنها باید به سرعت تعمیر شوند.

در مقابل، ویژگی هایی مانند سفارشی سازی موبایل، ویژگی جستجوی داخلی، فهرست بندی مناسب صفحات نتایج جستجوی داخلی و غیره ارزش جدیدی به سایت می بخشد. کار سئو باید در این دسته قرار گیرد زیرا در مورد تلاش های هدفمند برای بهبود تجربه کاربر و نرخ تبدیل است.

برای اینکه توسعه سئو کارآمدتر شود، جداسازی باگ ها از ویژگی ها ضروری است. توصیه می شود که به طور جداگانه کار روی هر دو پروژه را در صفحه گسترده یا صفحه Kanban ردیابی و اولویت بندی کنید. این به شما این امکان را می دهد که تعیین کنید کدام تغییرات برای بهبود دید موتور جستجو مهم هستند.

هنگام تشریح مشکل به تخصص تیم توسعه دهنده احترام بگذارید
برای سئوکاران همیشه آسان نیست که با توسعه دهندگان همکاری کنند – هر چه باشد، این دو تیم تحت برنامه های متفاوتی کار می کنند و زمینه های تخصصی دیگری نیز دارند. به منظور اطمینان از موثر بودن همکاری بین دو تیم، سئوکاران باید به تخصص Dev Team احترام بگذارند و با آنها همکاری کنند تا برنامه ای ایجاد کنند که نیازهای همه را برآورده کند.

به جای اینکه به توسعه دهندگان بگویند چه کاری انجام دهند، سئوکاران باید مشکل را شرح دهند. توضیح دادن هدف و موضوعی که نیاز به حل دارد، کلید رابطه دیرینه شماست. سپس در مورد راه حل های احتمالی یا آنچه فکر می کنید اگر کاری انجام نشود، صحبت کنید. هر گونه فرضی در پایان این فرآیند آزمایش خواهد شد و امیدواریم راه حل روشن شود. این رویکرد خطر عدم تطابق در انتظارات را از بین می برد.

شما همچنین می توانید در مورد آنچه که سعی کرده اید انجام دهید، ارائه یک مورد مرتبط و چرایی کار نکردن صحبت کنید. اگر توسعه دهندگان متوجه شوند که SEO ها تحقیقات خود را انجام داده اند، تمایل بیشتری برای همکاری در پروژه های آینده خواهند داشت.

علاوه بر این، قبل از نوشتن گزارش باگ یا بلیط، کمی فکر کنید و از خود بپرسید که آیا موضوع به اندازه کافی حیاتی است و ارزش وقت گذاشتن یک توسعه دهنده را دارد یا خیر. اگر اشکال مهم نیست، احتمالاً ارزش گزارش کردن را ندارد.

نتیجه
سئوکاران و توسعه دهندگان باید با هم کار کنند تا در مسیر رسیدن به جایگاه بالا در SERP به بهترین نتیجه دست یابند.

همانطور که می دانیم، توسعه دهندگان در برخورد با بخش فنی وب سایت خوب هستند. ما همچنین می دانیم که مسائل فنی به شدت بر رتبه یک وب سایت در موتورهای جستجو تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که شما به عنوان یک متخصص سئو می توانید نیت کاربر را برآورده کنید و سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید.

با این حال، نباید راه های ایجاد تعامل خوب با توسعه دهندگان را فراموش کنید، زیرا زمینه های شما به طور قابل توجهی متفاوت است و ممکن است سوء تفاهم های زیادی ایجاد شود. توصیه های ذکر شده در بالا را دنبال کنید و ارتباط شما به نتیجه مثبتی منجر خواهد شد.